Genijalno jednostavni savjeti jamÄe vam brzi uspjeh.
Najveći uspjeh postiže se zajedniÄkim djelovanjem svih savjeta. Ali već i ciljana primjena pojedinih savjeta pomoći će vam – jer ćete na taj naÄin sigurno voziti: pametno, opušteno i neštetno za okoliš.
- Mijenjajte stupnjeve prijenosa i vozite se pri niskim brojevima okretaja
- Iskoristite zamah vozila
- Vozite opušteno i predviÄ‘ajuće
- Osigurajte si slobodu odluÄivanja – proširite svoj prostor za djelovanje
- IskljuÄite motor – tamo gdje je to svrsishodno
- Uklonite bespotreban teret i neiskorištene krovne nosaÄe (nadogradnje)
- Namjestite optimalan tlak zraka u gumama
- Vozilo treba pametno održavati
- Koristite sporedne agregate (kao npr. klima-uređaj) svrsishodno i pametno
- Koristite lakohodne gume i ulja
Savjet 1: Mijenjate stupnjeve prijenosa i vozite se pri niskim brojevima okretaja
U praksi:
- stavite sigurnosni pojas, startajte i odmah krenite
- ubrzajte brzo, kratko i snažno
- brzo prebacite u sljedeći viši stupanj prijenosa (izmeÄ‘u 2000 i 2500 o/min.)
- vozaÄi s automatskim mjenjaÄem stupnjeve prijenosa prebacuju desnom nogom
- vozite ravnomjerno u visokim stupnjevima priejnosa, dakle vozite s malim brojevima okretaja
U teoriji:
Potrošnja goriva i emisija motora ovise u prvom redu o broju okretaja motora. S većim brojevima okretaja se pri istoj brzini povećava potrošnja goriva. Jednostavna formula dakle glasi: veliki broj okretaja = velika potrošnja; mali broj okretaja = mala potrošnja.
Još prije nekoliko godina se vožnja u srednjem podruÄju broja okretaja (2500 - 4000 o/min.) smatrala posebno povoljnom za potrošnju. Danas moderni motori već pri vožnji s malim brojevima okretaja omogućuju najmanju potrošnju i najmanje emisije.
No, podruÄje malog broja okretaja se ne smije miješati s vožnjom ispod broja okretaja u praznom hodu. Prijelaz izmeÄ‘u podruÄja malog broja okretaja i ispod broja okretaja u praznom hodu oznaÄava tzv. „granica cukanja“. Ako vozilo „cuka“ onda je trenutni broj okretaja manji od broja okretaja u praznom hodu (ovisno o vozilu otprilike 1000 o/min.). U tom se sluÄaju treba prebaciti u niži supanj prijenosa.
"Za uštedu goriva treba dati gas " – ovaj moto u prvi mah djeluje paradoksalno, ali je doista toÄan: pri istoj brzini je "više gasa“ u visokom stupnju prijenosa uÄinkovitije glede potrošnje goriva, nego vožnja s "malo gasa " u niskom stupnju prijenosa. To vrijedi i kod uspona (uzbrdica).
Mali brojevi okretaja i "više gasa " uz to motor zagrijavaju brže od velikih brojeva okretaja pri "manjem gasu ", tako da se brže postiže potrebna radna temperatura, te se tako produžava životni vijek motora. Na taj se naÄin smanjuje i razina buke.
Vozilo koje se vozi pri 4000 o/min je matematiÄki jednako glasno kao i 32 vozila koja se voze s brojem okretaja od 2000 o/min.
Vožnja pri malim brojevima okretaja (nisko turažna vožnja) znaÄi dakle da se pri broju okretaja od 2000 do 2500 o/min. prebacuje u sljedeći viši stupanj prijenosa.
Ako nemate brojaÄ okretaja, pomaže sljedeće grubo pravilo:
- prvi stupanj prijenosa pokretanje vozila (cca. dužina jednog vozila)
- drugi stupanj prijenosa do 25 km/h
- treći stupanj prijenosa 25 km/h do 40 km/h
- Äetvrti stupanj prijenosa od 40 km/h
- peti stupanj prijenosa od 50 km/h
Kod automatskog mjenjaÄa program prije prebacuje u sljedeći viši stupanj prijenosa, kada se pritisak na papuÄicu gasa nakratko smanji pri željenom broju okretaja ili brzini.
ÄŒim se dostigne prometna brzina, možete ravnomjerno „plivati“ u prometu.
Za gradski promet to znaÄi cca. 30 km/h u 3. stupnju prijenosa, cca. 40 km/h u 4. stupnju prijenosa i cca. 50 km/h u 5. stupnju prijenosa.
Sigurnost:
Naravno da postoje situacije u kojima je potrebno veliko ubrzanje, na primjer kod ukljuÄivanja na autoput. Tu bi se uvijek trebao odabrati stupanj prijenosa koji daje potrebni uÄin ubrzanja.
Tu vrijedi kao i uvijek pravilo: "safety first" (sigurnost na prvom mjestu).
Savjet 2: Iskoristite zamah vozila
U praksi:
- maknite nogu pravovremeno s papuÄice gasa, ako je jasno da nastavak vožnje nije moguć
- iskoristite mogućnost iskljuÄenja potiska (ako postoji),
- pritisnite papuÄicu kvaÄila ili pustite da se vozilo kotrlja u praznom hodu (automatski mjenjaÄ ostaje u položaju D),
- i koÄite pametno, vodeći raÄuna o vozilima koja su iza vas.
U teoriji:
Tko je već bio u prilici gurati auto, zna koliko su naporni prvi metri.
Kad vozilo jednom krene, sve je puno lakše. Kod pokretanja vozila, npr. na semaforu je doduše dovoljno lagano pritiskanje papuÄice gasa, ali je potrošnja goriva u tom trenutku jako velika. Ako na sljedećem semaforu opet koÄite sve do zaustavljanja vozila, gubi se vrlo korisna energija kretanja.
Tko, meÄ‘utim, ispravno koristi jednom stvoreni zamah, može izbjeći veliki broj bespotrebnih postupaka pokretanja i koÄenja. Umjesto da se bespotrebno zaustavljate, bolje je ostati u pokretu.
Osnovni preduvjet za korištenje zamaha je pravovremeno prepoznavanje odgovarajuće prometne situacije i ciljani slijed radnji.
Prvi korak je ovdje uvijek: „Maknite nogu s papuÄice gasa“.
Ako vozilo posjeduje mogućnost iskljuÄivanja potiska, onda se u tom trenutku više ne ubrizgava gorivo, što je znaÄi da „nema potrošnje“. Gorivo se ponovno ubrizgava kada se dosegne odreÄ‘eni mali broj okretaja.
U tom trenutku, i kod vozila bez mogućnosti iskljuÄivanja potiska, bilo bi dobro pritisnuti papuÄicu kvaÄila ili pustiti vozilo da se kreće u praznom hodu, budući da je tako potrošnja manja. Razlog za to je da se u ovisnosti o broju okretaja i nadalje upumpava zrak. Kako bi se izbjegao višak zraka, ubrizgava se odgovarajuća koliÄina goriva.
Iskorištavanje zamaha vozila je posebno pogodno u sljedećim situacijama:
- kod približavanja crvenom semaforu, odnosno semaforu koji će vjerojatno prebaciti na crveno, prije nego što je vozilo može prijeći
- kod približavanja znaku „stop“ ili „davanje prednosti“
- kod "stop-and-go"-prometa
Sigurnost:
Savjet "Iskoristite zamah vozila“ ne vrijedi za vožnju po nizbrdicama. Budući da gotovo svatko ima drukÄiju definiciju o tomu što je nizbrdica, postoji sljedeće pravilo:
ÄŒim vozilo primjenom ovoga savjeta „samostalno“ ubrzava, dakle samostalno stvori zamah treba voziti s ubaÄenim stupnjem prijenosa i koÄnicom motora.
VozaÄi s automatskim mjenjaÄem ostaju uvijek u odgovarajućem stupnju prijenosa.
Savjet 3: Vozite opušteno i predviÄ‘ajuće
U praksi:
- vozite ravnomjerno i pustite da vas nosi prometna struja („plivajte“) ostanite cool i opušteni
U teoriji:
Emocije u vožnji igraju važnu ulogu i u velikoj mjeri odreÄ‘uju ponašanje u cestovnom prometu. To se odnosi npr. na
- izbor brzine,
- sigurnosni razmak,
- odluke o radnjama tijekom vožnje,
- raspoloženje prilikom vožnje itd.
Problemi u cestovnom prometu se nažalost ne mogu uvijek sprijeÄiti: smetnje uslijed radilišta, drugi sudionici u prometu ili Äak bezobzirno, djelomiÄno Äak agresivno ponašanje nerijetko su neželjene popratne pojave.
Ponekad smo i samo pod vremenskim pritiskom razdraženi ili pod stresom. Ravomjeran naÄin vožnje, „plivanje“ s prometom i malo više opuštenosti pomažu da suverenije i opuštenije doÄ‘emo do cilja.
Savjet 4: Osigurajte si slobodu odluÄivanja – proširite svoj prostor za djelovanje
U praksi:
- povećajte razmak prema naprijed
- prijeÄ‘ite pravovremeno prije prepreke u drugi trak, osim ako se mora primijenjivati postupak «patent zatvaraÄa» (ciferšlusa)
- elegantno izjednaÄite oscilacije brzine
U teroriji:
Ako se „nabijete“ na vozilo ispred vas, jako ste ovisni o njegovom ponašanju. U tom sluÄaju Äesto više nema dovoljno vremena za razmišljanje i samostalno djelovanje.
A zapravo je već dovoljan sigurnosni razmak od otprilike 3 sekunde (cca. 40-45 m pri 50 km/h), kako biste opet imali prostor za djelovanje i za aktivno utjecanje na zbivanja u prometu, umjesto da budete samo ograniÄeni na reagiranje.
ÄŒak i ako se netko „ugura“ u taj prošireni razmak, iskustvo pokazuje da takvi vozaÄi u pravilu odmah „skaÄu dalje“.
Primjenom ovoga savjeta se već unaprijed mogu sprijeÄiti mnoge kritiÄne sitaucije, bez da se gubi puno zamaha:
- prije prepreke se pravovremeno može prijeći u drugi vozni trak,
- oscilacije brzine se mogu elegantno izjednaÄiti,
- opasnost da će vas netko (od onih koji se nabiju na vozilo ispred sebe) lupiti odostraga je manja, budući da rijetko kada dolazi do jakog koÄenja.
Savjet 5: IskljuÄite motor – tamo gdje je to svrsishodno
U praksi:
- IskljuÄite motor
- kod utovara i istovara
- ispred pružnih prijelaza kada je rampa spuštena
- na semaforima, ako znate da su faze crvenog svjetla duže
- u gužvama
- Dajte kontakt tako da potrošaÄi (npr. pokazivaÄ smjera) mogu dalje raditi.
U teroriji:
3 minute praznog hoda troše otprilike jednako goriva kao i jedan kilometar konstantne vožnje pri brzini od 50 km/h i malim brojevima okretaja.
Kod modernih, toplih motora, je iskljuÄivanje motora svrsishodno pri fazi stajanja dužoj od 20 sekunda. Kod kraćih vremena stajanja je omjer izmeÄ‘u emisija štetnih tvari i uštede goriva nepovoljan.
Ovaj je savjet usko povezan sa savjetom „vozite opušteno“. Ako se naime motor iskljuÄi npr. ispred semafora koji vam nije poznat i još ste prvi na semaforu, onda opuštenost može brzo nestati. Briga da će vam drugi vozaÄi možda trubiti ili da motor nećete dovoljno brzo upaliti, Äesto povećava napetost u ovakvoj situaciji.
Utoliko je savjet „IskljuÄite motor – tamo gdje se svrsishodno“ predviÄ‘en samo za situacije koje možete jasno ocijeniti. Tako bi se motor trebao iskljuÄiti samo ako vam je semafor poznat i ako znate da je vrijeme stajanja duže od 20 sekunda.
Nakon iskljuÄivanja motora trebali bi dati kontakt tako da elektriÄni potrošaÄi (npr. pokazivaÄi smjera ili ventilacija) mogu raditi.
Sigurnost:
Ovaj savjet vrijedi tek kada vozilo stoji. Tijekom kotrljanja motor iz sigurnosnih razloga naravno ostaje upaljen.
Savjet 6: Uklonite bespotreban teret i neiskorištene krovne nosaÄe (nadogradnje)
U praksi:
- Izvadite iz prtljažnog prostora sve nepotrebne stvari, uklonite nepotrebnu dodatnu težinu
- demontirajte nekorištene nadogradnje, kao npr. krovne nosaÄe, držaÄe skija, krovne kutije, držaÄe bicikala
- vozite kod prijevoza tereta na krovu ili u stražnjem dijelu vozila s primjereno malom brzinom
U teoriji:
Dodatna težina od 20 kg dovodi do dodatne potrošnje od ca. 1%.
Ti se troškovi koji se mogu izbjeći ako prtljažnik ne koristite kao drugi podrum.
Kutije, novine, alat, cipele, vrtni pribor itd. vas prate na svakom kilometru i kasnije se neprimjećeni pojave i na raÄunu za gorivo.
Ciljano pospremanje prtljažnika pomaže da se ukloni nepotreban teret i da vozite jeftinije.
Otpor zraka (Cw-vrijednost) automobila se kontinuirano poboljšava, karosije postaju sve aerodinamiÄnije a motori sve štedljiviji.
ÄŒak i korišten krovni nosaÄ znatno povećava otpor zraka a time i potrošnju goriva. Posljedica je, i to posebice pri velikim brzinama, dodatna potrošnja od nekoliko litara.
Sigurnost:
Ako možete birati hoćete li teret prevoziti na krovu ili u prtljažniku, uvijek treba preferirati prtljažnik.
Radi vlastite sigurnosti i sigurnosti drugih s teretom na krovu ili u stražnjem dijelu vozila treba voziti primjerenom brzinom.
Savjet 7: Namjestite optimalan tlak zraka u gumama
U praksi:
- redovito provjerite i korigirajte tlak zraka u gumama
- prilagodite tlak zraka u gumama razliÄitim opterećenjima
- pregledajte gume glede vidljivih oštećenja redovito kontrolirajte tlak zraka u rezervnoj gumi
U teoriji:
ÄŒesto se podcjenjuje važnost ispravnog tlaka zraka u gumama: ako je tlak zraka u gumama premali pogoršava se boÄno voÄ‘enje guma, produžava se koÄni put i sigurnost je znatno umanjena.
Istovremeno se premali tlak zraka u gumama nepovoljno odražava i na potrošnju goriva.
Već 0,2 bara premali tlak zraka u gumama znatno povećava otpor kotrljanja (do 10%) i tako dovodi do povećane potrošnje goriva i habanja guma.
Tlak zraka u gumama bi se trebao kontrolirati redovito i eventualno korigirati.
Pritom se treba voditi raÄuna o preporukama proizvoÄ‘aÄa vozila (u uputama za rukovanje ili Äesto na unutarnjoj strani poklopca spremnika) za dotiÄno opterećenje, odnosno stanje vozila. Lagano povećanje tlaka zraka koji je preporuÄio proizvoÄ‘aÄ za maks. 0,2 bara je moguće, ako je to opisano u uputama za rukovanje (odstupanje od „komfornog tlaka zraka u gumama“).
I rezervnu gumu bi trebalo kontrolirati redovito, kako u prtljažniku ne bi našli praznu gumu kada jednom bude potrebna...
Sigurnost:
Gume bi trebalo redovito pregledati glede oštećenje, dubine profila i neravnomjernog habanja.
Gume na istoj osovini moraju imati isti tlak zraka u gumama.
Savjet 8: Vozilo treba pametno održavati
U praksi:
- redoviti pregledi (servisi) u struÄnom servisu
- treba se pridržavati termina za ispitivanje ispušnih plinova i glavnu inspekciju (pregled)
U teoriji:
Redoviti pregledi (servisi) ne služe samo oÄuvanju vrijednosti i sigurnosti vozila, već i ekonomiÄnosti i oÄuvanju okoliša. StruÄnjaci u servisu će provesti optimalno namještanje motora, elektronike i katalizatora/lambda sonde. Tako se štedi gorivo i sprjeÄavaju emisije štetnih tvari.
Izmjena ulja se mora provesti struÄno kako bi se zajamÄila zaštita podzemnih voda i ekološko zbrinjavanje starog ulja. Visokokvalitetna motorna ulja smanjuju potrošnju goriva i imaju poboljšana svojstva podmazivanja.
Ispitivanje ispušnih plinova i glavna inspekcija (pregled) služe tomu da se nedostaci na vozilu što prije prepoznaju i uklone.
Savjet 9: Koristite sporedne agregate (kao npr. klima-uređaj) svrsishodno i pametno
U praksi:
- ukljuÄite potrošaÄe – npr. klima-ureÄ‘aj, samo kada je to svrsishodno
- izbjegnite nepotrebno zagrijavanje vozila tako da ga parkirate u hladu iskljuÄite grijanje prednjeg i stražnjeg stakla Äim su stakla odmagljena,
- odnosno odleđena
U teoriji:
Klima-ureÄ‘aj osigurava komfor i ugodnu temperaturu u vozilu, ali košta dodatno gorivo. ÄŒesto već i ventilator može osigurati ugodnu klimu u vozilu, i to uz manju potrošnju goriva. NaÄelno se zagrijavanje vozila već i parkiranjem u hladu može držati u granicama, naravno ako ta mogućnost izbora postoji.
Grijanje prednjeg i stražnjeg stakla odmagljuje stakla i osigurava dobru vidljivost. No ti potrošaÄi Äesto ostaju ukljuÄeni i kada nisu potrebni, jer se na njih jednostavno zaboravi. ÄŒim su stakla potpuno odmagljena grijanje stakala bi dakle trebalo iskljuÄiti jer na taj naÄin štedite energiju a time i skupo gorivo.
Sigurnost:
No, sigurno se ne isplati štedjeti na pogrešnim stvarima: pravovremeno ukljuÄivanje svjetala je neizostavno i nužno iz sigurnosnih razloga. Kod slabe vidljivosti uslijed vremenskih prilika, u sumrak i kod prolaza kroz tunele (djelomiÄno i aleje) je svjetlo odluÄujući faktor sigurnosti. Ne samo da vi vidite više, već se i vas prije uoÄava.
Savjet 10: Koristite lakohodne gume i ulja
Ulja preuzimaju u vozilu više zadataka: podmazivanje (smanjenje trenja i habanja), brtvljenje, odvoÄ‘enje topline, ÄišÄ‡enje.
Moderna ulja su stoga proizvodi koji ispunjavaju veliki broj meÄ‘usobno usklaÄ‘enih funkcija. Pritom kakvoća ulja mora pokrivati podruÄja jako visoke, ali i jako niske temperature, s malim opterećenjima.
Temperaturna podruÄja oznaÄena su SAE-razredima (npr. SAE 10W-40 odgovara temperaturom podruÄju od –20 do iznad 140 °C).
Od sedamdesetih godina razvoj ide u tom smjeru da se nude sintetiÄka osnovna ulja s aditivima za smanjenje trenja. Ova su u pravilu skuplja od mineralnih proizvoda, ali uslijed manje potrošnje goriva imaju jasan plus (prednost).
Ušteda goriva u sluÄaju korištenja lakohodnih ulja može iznositi Äak u više od 5%.
Gume takoÄ‘er imaju razne zadatke: nošenje, gibanje, amortiziranje, voÄ‘enje, koÄenje, ubrzavanje.
Pritom i otpor kotrljanja ima neposredan utjecaj na potrošnju goriva – što je otpor kotrljanja veći, to je veća potrošnja.
Potrošnja se može smanjiti uporabom energy-guma, odnosno lakohodnih guma.
Automobilska industrija na nova vozila naÄelno stavlja lakohodne gume. Stoga bi se kod izmjene guma trebalo voditi raÄuna o tomu da se stare zamijene novim lakohodnim gumama, Äak i ako su nešto skuplje. I ova se investicija isplati s vremenom – kao i kod lakohodnih ulja. |